Nejen na webu, ale také na sociálních sítích často uvádím, že taneční lekce jsou vedené „organickou formou“. Co si pod tímhle přístupem je vlastně možné představit?
Nejzásadnější je v daném ohledu zejména informace, že v kurzech nejsou rozlišované lekce pro začátečníky a pokročilé, protože podobné dělení nepovažuju za přínosné pro klienta, spíš naopak.
Proč jsem se rozhodla takový přístup prosazovat?
Důvodů je hned několik.
Samotný výraz „organický“ je v mém pojetí možné chápat jako „přirozený“, vycházející z reálně skutečnosti.
Organická výuka je reakcí na skutečnost, že v běžném životě se také lidé nesetkávají pouze s těmi, kdo umí totéž co oni (například v zaměstnání) – podobný koncept je nepřirozený a často vede k tomu, že se
i přes své rozvinutější schopnosti a dovednosti jedinci stále zapisují mezi „začátečníky“ (jednoduše pro jistotu, nebo aby se zde cítili lépe, když budou „napřed“ před těmi, kdo skutečně začínají).
Organický způsob výuky zároveň vede účastníky k tomu, aby si uvědomili, že není ostuda, když zatím něco neovládám, nebo mi to nejde zcela dokonale. Čím méně při vstupu do kurzu umíte, tím větší prostor pro zlepšování máte (víc se naučíte) 😊. Klienti jsou upozorňováni, že kdyby uměli vše už před příchodem, byla by pro ně lekce téměř zbytečná.
Proto, aby v podobně smíšeném kolektivu bylo možné zlepšování všech zúčastněných, dbám na udržování bezpečného prostředí, v němž se jednotlivci nemusí zdráhat říct si o radu nebo o pomoc, kde nejsou negativně komentované projevy a schopnosti ostatních. Případná chyba je vítána jako nástroj zlepšování a nahlížíme na ni ne jako na selhání, ale jako na přirozenou součást procesu učení (když něco nejprve pletete, více nad tím přemýšlíte, opakovaně to zkoušíte zlepšit, a proto si to můžete do budoucna, dlouhodobě, pevněji ukotvit).
Přesto není možné říct, že organicky vedená výuka tance je určená úplně pro každého ☹
Podmínkou toho, že pro vás bude přínosnou, je zejména chuť se hýbat, účastnit se dění. Je-li váš prvotní postoj takový, že jednoduše nechcete za žádnou cenu chodit tančit do různorodého kolektivu, pak vás zřejmě organická výuka dostatečně neobohatí (prvotní negativismus bude bránit tomu, abyste čerpali
z výhod smíšeného kolektivu – „zaseknete se“ ne v pohybových dovednostech, ale na psychické úrovni). Pokud ale naplníte danou podmínku, pak je možné očekávat, že pro vás budou lekce přínosné ať už jste na tom po „technické“ stránce jakkoli.
Co byste si měli zapamatovat ve vztahu k organické výuce?
Zejména to, že obavy, strach a stud nejsou na místě – jsme tu pro vás (nejen já jako lektorka, ale
v případě potřeby a zájmu také ostatní účastníci lekcí). Pokud vám některý prvek náhodou skutečně
v dané lekci nepůjde, nahradíme jej jiným a vy se můžete k osvojení si původní varianty postupně propracovat svým tempem.
Dále je důležité si pamatovat, že lekce není o tom, že byste do ní měli přicházet a všechno potřebné znát a umět – na to je prostor přímo ve studiu 😉
Zároveň vás můžu uklidnit, že netlačíme na výkon – při volnočasové činnosti se máte uvolnit, spřátelit se s druhými, zažít legraci a také pocit, že se zlepšujete. Tyto cíle jsou primárními.
Samozřejmostí je, že máte-li dotaz nebo pochybnost, jako lektorka jsem tu k tomu, abych vám odpověděla/poradila.
Z praxe mohu potvrdit, že naše smíšené kolektivy tvoří účastníci, kteří přišli jako úplní nováčci, mají za sebou několik lekcí, týdnů, měsíců, nebo i let taneční praxe.
Stavíme na zásadě, že opakování je matka moudrosti a nikomu neškodí (lektorku nevyjímaje 😊). Jednotlivé variace a choreografie jsou navíc předem promýšleny s ohledem na to, kde může nastat problém (které části jsou složitější, nové apod.) – jejich případná kritická místa jsou „ošetřena“ různými možnostmi vhodnými pro různé pokročilosti tanečníků.
Možná trochu překvapivě pak chci vyzdvihnout ještě jednu důležitou skutečnost. Ze zkušenosti vím, že „co nejjednodušší“ choreografie nebývají pro kolektiv vždy tím nejvhodnějším. I v případě úplných nováčků totiž bývám často překvapena, jak dobří vlastně jsou – pokud se tak stane, v dalších lekcí (nebo dokonce už v další části stávající lekce) zvyšuji obtížnost tak, aby účastníkům přinášela možnost se rozvíjet.
Pozitiva organického způsobu vedení lekcí
V souhrnu je možné o organické výuce tance tak, jak u BruJita(s) běžně probíhá, zmínit její následující pozitivní dopady na jedince a kolektiv:
Na co se můžete v lekcích u BruJita(s) ještě těšit?
Na zábavu a lehkost. Odlehčení společných snah o taneční aktivity je jedním z našich charakteristických znaků. Neznamená to, že bychom se nesnažili. Jen když nám něco déle trvá, náhodou zapomeneme, nebo máme jiné potíže, snažíme se nad ně povznést. Jak? Smíchem, sdílením historek, vracením se „do dětských let“ apod. Tanec nemá být „za trest“, má vám pomoci se uvolnit a odpočinout si.
Kromě choreografií též na různá podpůrná cvičení nebo hry. V lekcích dochází k podpoře rozvoje tanečních schopností obecně, nikoli pouze k nácviku choreografií připravených pro konkrétní hodinu. Účastníky se snažím připravovat na to, aby se nestyděli
a byli schopni tančit i mimo lekce samotné.
Na výuku inspirovanou hudbou. Je to právě zejména hudební doprovod, který mě jakožto lektorku inspiruje ke konkrétní podobě lekce. V praxi tak může docházet například k tomu, že jsou v hodině kombinovány prvky různých tanečních stylů (v lekcích bachaty se též částečně věnujeme salse, jivu apod.). Co se týče výběru hudby, také zde se snažím vycházet vstříc námětům účastníků – klienti mají možnost zaslat mi své hudební návrhy (v případě vhodnosti jsou následně zařazeny do lekce).
Nedílnou součástí výuky je dodržování etických pravidel zahrnujících přívětivé chování všech tak, aby vznikl bezpečný prostor pro váš pohybový projev (viz např. naše „Taneční desatero“ umístěné na webu).
Pro koho není výuka určena
(První vydání článku dne 16. 2. 2024)
ZDE SI MŮŽEŠ ORGANICKOU TANEČNÍ VÝUKU VYZKOUŠET V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ?